Αντε ξανά μανά ριάλιτι

Αντε ξανά μανά ριάλιτι

Το τηλεοπτικό τοπίο της σεζόν 2010-2011 μέσα σε τέσσερις λέξεις: Ενα απέραντο ριάλιτι σόου! Εκεί που νομίζαμε ότι είχαμε ξεμπερδέψει με τα ριάλιτι και τις παραφυάδες τους μετά από τη σχετικώς καταστροφική σεζόν 2005-2006 (όταν τα Big Brother/Big Mother, Fame Story 4 και Dream Show μόλις και μετά βίας άγγιζαν τα «εικοσάρια» στους ανοικτούς δέκτες…), ήρθαν οι περσινές τους επιδόσεις να τα ξαναβάλλουν στον χάρτη. Και να βγάλουν τα ελληνικά σίριαλ που όχι μόνο κοστίζουν πολύ αλλά δεν καταφέρουν πια να σαγηνεύσουν τις θεαματικότητες της Nielsen.

Αν δούμε τους σχετικούς πίνακες της θεαματικότητας για τη σεζόν 2009-2010, θα παρατηρήσουμε ότι τις ελληνικές σειρές τις στήριξαν κατά βάση το Mega και ο Antenna, ποντάρισμα με αποτελέσματα άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά. Βλέπε, μεταξύ άλλων, στην πρώτη κατηγορία για το Mega ο «Λάκης ο Γλυκούλης» (26,2 %), η «Πολυκατοικία» (24,2 %), τα «Μυστικά της Εδέμ» (47,1 %), η «Ζωή της Αλλης» (54 %), η «Παιδική Χαρά» (26,5 %) και για τον Antenna η «Ονειροπαγίδα» (20,3 %). Αλλά όσα και αν απέδωσαν τα σίριαλ δεν ήταν αρκετά για να προστατεύσουν τον κλάδο από την επίθεση των ριάλιτι.

Τα οποία ριάλιτι τα στήριξαν (και στηρίχθηκαν από αυτά…) ο Antenna και ο Alpha. Και αποκόμισαν όχι και τόσο ασήμαντες θεαματικότητες, όπως φαίνεται και από τον σχετικό πίνακα που δημοσιεύουμε σήμερα. Το αποτέλεσμα; Από σαράντα-και-κάτι ελληνικά σίριαλ που είχαμε στην TV πριν από δυόμισι χρόνια (απόλυτο ρεκόρ, που έδειχνε ως ένα σημείο και το ξεχείλωμα της παραγωγικής διαδικασίας), είναι ζήτημα αν στην νέα σεζόν θα ξεπεράσει ο αριθμός τους τα δάχτυλα των δύο χεριών. Και μην ξεχνάμε όσα θα χαθούν στη διαδρομή, με τη γνωστή υπόσχεση «μην ανησυχείτε, επιστρέφει συντόμως».

Οπότε; Οπότε στη θέση τους μπαίνουν τα ριάλιτι, που είναι, σύμφωνα με τις επιταγές της αγοράς και της κρίσης, «και φθηνά και καλά». Ως προς το δεύτερο, ο καθένας ας εμπιστευτεί την προσωπική του άποψη. Ως προς το πρώτο, σκεφθείτε ότι ένα προσεγμένο επεισόδιο ελληνικής σειράς μπορεί να κοστίσει όσο μια εβδομάδα ολόκληρη καθημερινού ριάλιτι και βγάλτε τα συμπεράσματά σας. Και μην απορείτε ύστερα που επιστρέφει ως και ο «Big Brother» στην ελληνική τηλεόραση -η σχετική, και επίσημη, ανακοίνωση του Alpha φέρει ως παρουσιάστριά του την αναγεννημένη Ρούλα Κορομηλά.

Ακόμα και το Mega

Και όχι μόνο ο «Big Brother» βεβαίως, αλλά και το «Next Top Model» και το «Χ-Factor» και ο «Εφιάλτης στην Κουζίνα» και έρχεται και ο «Master Chef» στο πράιμ τάιμ του Mega ως πολιορκητικός κριός μιας ολόκληρης κουλτούρας. Αν θα κουράσουν και πάλι οι συγκεκριμένες παραγωγές, όπως κούρασαν κάποια στιγμή την περασμένη δεκαετία, θα το δούμε στη διαδρομή.

Ως τότε, έσπευσα να πάρω και τη γνώμη μιας ειδικού. Σχολιάζει η Ιζαμπέλα Σασλόγλου, από τα πλέον έμπειρα στελέχη στην αγορά του τηλεοπτικού προγράμματος: «Η επιλογή του ριάλιτι είδους είτε σε μορφή τάλεντ σόου είτε σε μορφή factual reality (Με το δεξί, Για λογαριασμό σας, Εφιάλτης στην κουζίνα και λοιπά), γίνεται με κριτήριο το κόστος προγράμματος.

Οταν ως κανάλι δεν έχεις το οικονομικό περιθώριο να “παίξεις” και με πλοκή και με ελαφρά ψυχαγωγία, καταφεύγεις στη φθηνότερη λύση ακόμα και στην πιο ακριβή ζώνη, στο πράιμ τάιμ. Γι’ αυτό φέτος δεν θα δούμε τα σίριαλ που βλέπαμε μόλις δυο χρόνια πριν. Στην τιβί φέτος όλοι θα τραγουδάνε και θα μαγειρεύουν (πάλι), θα χορεύουν και θα τρώνε (πάλι καλά)».