Μανούσος Μανουσάκης

Μανούσος Μανουσάκης

Μανούσος Μανουσάκης: Τα Χανιά έχουν έναν πολύ ειδικό ρόλο για εμένα, υπάρχει ένας μεταξύ μας ¨ηλεκτρισμός¨…

¨Προσπαθούσαμε να βρούμε μια χειμερινή σαιζόν που να μην έχω κάποια άλλη δουλειά. Φέτος λοιπόν που δεν κάνω τηλεόραση, θεωρήσαμε με τη γυναίκα μου πως ήταν μια χρυσή ευκαιρία να συνεργαστούμε με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ και τον Μιχάλη  Αεράκη¨. Ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης, μιλώντας αποκλειστικά στο νέο Κήρυκα ¨αναλύει¨ τη μέχρι σήμερα (αλλά και την από εδώ και πέρα) πορεία του στην Ελληνική τηλεόραση, κα  μιλάει από καρδιάς τόσο για την οικογένεια του όσο και τη νέα μορφή της ¨σχέσης¨ του, με την πόλη των Χανίων…   

Η συνέντευξη που κρατάτε στα χέρια σας είναι το αποτέλεσμα μιας πρωινής συζήτησης, στο ολοκαίνουργιο – και εξαιρετικά φιλόξενο – σπίτι του Μανούσου Μανουσάκη, στα στενάκια της Παλιάς πόλης των Χανίων. Μιας κουβέντας που ξεκίνησε με αφορμή την ¨Ποντικοπαγίδα¨, τη φετινή παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ η οποία όμως (σ.σ. κουβέντα) τελικά δεν περιορίστηκε μόνο σε αυτό αλλά επεκτάθηκε και σε μια σειρά από άλλα θέματα που σχετίζονται με την καθημερινότητα του μεγαλύτερου για πολλούς Έλληνα σκηνοθέτη, της τελευταίας 30τίας. Η σύζυγός του Μαρία ήταν απούσα ωστόσο η αίσθηση που μου δημιουργήθηκε ήταν πως σε ολόκληρη την κουβέντα μας, η παρουσία της ήταν κάτι παραπάνω από έντονη…
Στις δυο περίπου ώρες που είχα την ευκαιρία να περάσω, παρέα με τις αγαπημένες συνήθειες του κ. Μανουσάκη, οι ελαιοκαλλιέργειες, η ιστιοπλοΐα, και φυσικά η τηλεόραση είχαν την τιμητική τους. Αυτές είναι άλλωστε και οι μεγάλες επίσημες αγαπημένες του. Για ένα περίεργο αλλά πέρα για πέρα συνειδητό (από τη δική μου τουλάχιστον πλευρά) λόγο, η μεταξύ μας κουβέντα, ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε μιλώντας, για το Θέατρο και δη για το Θέατρο στα Χανιά…

Ο φετινός χειμώνας σας βρίσκει μακριά από τα τηλεοπτικά πλατό, στη σκηνή του Βενιζέλειου Ωδείου Χανίων, να σκηνοθετείτε την ¨Ποντικοπαγίδα¨ του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Η συνεργασία αυτή βρισκόταν όμως όπως μαθαίνουμε στο στάδιο των συζητήσεων και των διεργασιών, εδώ και πάρα πολύ καιρό…
Προσπαθούσαμε να βρούμε μια χειμερινή σαιζόν που να μην έχω κάποια άλλη δουλειά. Φέτος λοιπόν που δεν κάνω τηλεόραση, θεωρήσαμε με τη γυναίκα μου πως ήταν μια χρυσή ευκαιρία να συνεργαστούμε με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ και τον Μιχάλη Αεράκη. Μπροστά μας λοιπόν βρίσκεται πλέον ο χειμώνας και θα δούμε πια θα είναι τελικά τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας.

Πως είναι για το Μανούσο Μανουσάκη, να μην κάνει τηλεόραση;
Έχω ανακαλύψει πως αυτός ο χειμώνας, είναι μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για να κάνουμε μια ανασκόπηση του τι έχουμε κάνει αλλά και του τι θέλουμε να κάνουμε από εδώ και στο εξής. Μετά από 28 (!) χρόνια συνεχούς παρουσίας στην ελληνική τηλεόραση (Δημόσια και Ιδιωτική), είναι ένα διάλλειμα ¨βάλσαμο¨. Κάναμε διακοπές, ασχοληθήκαμε περισσότερο με το κτήμα και τις ελιές μας και μας δόθηκε η ευκαιρία να ολοκληρώσουμε και το σπίτι εδώ στα Χανιά. Όλα ήρθαν και έδεσαν. Μου άρεσε επίσης που για έναν περίπου μήνα έκατσα και έζησα αυτό το σπίτι το οποίο υπό άλλες συνθήκες κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να συμβεί. Έκλεισε λοιπόν ένας κύκλος, άνοιξε ένας άλλος και…προχωράμε!

Όταν λέτε πως μετά από όλα αυτά χρόνια στην τηλεόραση, έκλεισε ένας κύκλος και άνοιξε ένας άλλος, τι ακριβώς εννοείτε;
Θεματολογικά και… ιδεολογικά, όχι σαν ¨μέσο¨.. Δεν μπορώ σε καμία περίπτωση να πω ότι εγκαταλείπω την τηλεόραση αλλά ότι αρχίζω να σκέφτομαι πλέον ¨θεματικά¨, διαφορετικά.

Ανάμεσα στα τόσα πολλά έργα που διαθέτει η παγκόσμια θεατρολογία, πως καταλήξατε στην ¨Ποντικοπαγίδα¨;
Απλά…Ήθελα να κάνω ένα αστυνομικό θρίλερ. Αρχίσαμε λοιπόν να διαβάζουμε μια σειρά από έργα αυτής της κατηγορίας και προέκυψε σαν συμπέρασμα πως από όλα αυτά που έπεσαν στα χέρια μας, το καλύτερο ήταν η ¨Ποντικοπαγίδα¨.

Είναι ένα έργο που κρατάει όπως μαθαίνουμε σε μια συνεχή εγρήγορση τους θεατές…
Υπάρχουν όντως μια σειρά από διλήμματα που γεννιούνται την ώρα της παράστασης στο θεατή. Ποιος είναι για παράδειγμα  το υποψήφιο θύμα στην αρχή ή στη συνέχεια, ποιος είναι ο δολοφόνος. Στην Αγγλία οι θεατές δίνουν όρκο σιωπής, για να μην αποκαλύψουν στους φίλους τους μετά το τέλος της παράστασης, το ποιος είναι ο δολοφόνος. Το ίδιο λοιπόν ξορκίζω και τους θεατές, της δικής μας παράστασης να κάνουν.

Μανούσος Μανουσάκης – Αναζητώντας τις ¨ρίζες¨ του…

Είναι γνωστό σε όλους πως κατάγεστε από την Κρήτη. Αυτό που δεν ξέρει ωστόσο ο πολύς ο κόσμος, είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, μπήκατε στη διαδικασία ν’ αναζητήσετε και τελικά ν ανακαλύψετε όπως μαθαίνουμε, τις πιο βαθιές ρίζες της οικογένειας σας…
Η καταγωγή της οικογένειας μου είναι από το Αβδού του Ηρακλείου. Εκεί ένας καθηγητής και λαογράφος έγραψε τη βιβλιογραφία του οπλαρχηγού και Αγιογράφου, Αντώνη Ξανθουδίδη. Σε αυτό το βιβλίο, υπήρχε το γενεαλογικό δέντρο του συγκεκριμένου ατόμου. Μέσω αυτού ανακαλύψαμε πως η καταγωγή  αυτής της οικογένειας ήταν από την Αράδαινα. Αρκετές γενεές πίσω πάππου προς πάππου, ένα μέλος της οικογένειας έγινε Μανουσάκης και πήγε στο Αβδού. Κάπως έτσι λοιπόν, ανακάλυψα με τη βοήθεια του εν λόγω λαογράφου, το ποιες είναι τελικά και οι δικές μου ρίζες.  

Το γεγονός ότι αφενός ανακαλύψατε τις ρίζες σας και αφετέρου πως προχωρήσατε στην αγορά ενός σπιτιού, στην Παλιά πόλη των Χανίων μπορεί να σημαίνει και κάτι περισσότερο για την περαιτέρω σχέση σας από εδώ και στο εξής με αυτή την πόλη;
Στις περιοχές από τις οποίες κατάγομαι και το λέω έτσι γιατί περιλαμβάνω μέσα σε αυτές και την περιοχή της Σελασίας στη Λακωνία από την οποία κατάγεται η γυναίκα μου αλλά και το Χιλιομόδι, το χωριό της μητέρας μου, έχουμε από ένα μέρος που μπορούμε να μείνουμε. Αυτό το έκανα περισσότερο για να μπορέσουν και τα παιδιά μας, να κρατήσουν επαφή με τις ρίζες τους. Να ξέρουν από που προέρχονται και ότι δεν είναι γεννημένα στον…¨άνεμο¨ της Αθήνας. Τα Χανιά έχουν έναν πολύ ειδικό ρόλο για εμένα, έχω αρκετούς φίλους εδώ και όντως υπάρχει ένας μεταξύ μας ¨ηλεκτρισμός¨ με αυτή την πόλη, που με κάνει να την αγαπώ πάρα πολύ.

Όλο αυτό το δίκτυο γνωριμιών που έχετε πλέον αποκτήσει, δεν θα μπορούσε τουλάχιστον σε πολιτιστικό επίπεδο, να βοηθήσει τα Χανιά στο να κάνουν και άλλα ακόμη βήματα πέραν αυτών που ήδη έχουν ξεκινήσει να κάνουν στο συγκεκριμένο τομέα τα τελευταία χρόνια;
Στα Χανιά ήδη γίνονται πάρα πολύ σημαντικές δουλειές στο χώρο του Πολιτισμού. Ο Μιχάλης ο Αεράκης π.χ., πήρε ένα θέατρο κυριολεκτικά από το πουθενά και το έκανε πρώτο σε ολόκληρη την Ελλάδα. Δεν νομίζω πως υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ανάγκη. Σίγουρα πάντως υπάρχει η διάθεση από την πλευρά μου για να βοηθήσω, αν και εφόσον κάποια στιγμή μου ζητηθεί. Πάντα βέβαια μέσα από τη δική μου θέση και ιδιότητα.

Στο…¨διεστραμμένο¨ μυαλό ενός δημοσιογράφου, αυτή σας η τοποθέτηση ηχεί ενδεχομένως και ως αρνητική απάντηση σε οποιοδήποτε σενάριο πιθανής ενασχόλησής σας με την πολιτική ή κάνω λάθος…;
Δεν είμαι πολιτικός ούτε θα με ενδιέφερε κάτι τέτοιο. Μακριά από εμένα τέτοια πράγματα…(γέλια)

Δεν θα σας ενδιέφερε δηλαδή απ’ ότι καταλαβαίνω, για κανέναν λόγο να εμπλακείτε με την πολιτική…;
Είναι μια ιστορία πάρα πολύ πολύπλοκη, την οποία δεν την γνωρίζω και είμαι μεγάλος για να την μάθω…(γέλια)

Μανούσος Μανουσάκης – Η αγάπη του για τη γη & η προοπτική του κρητικού ελαιόλαδου.

Στη Λακωνία έχετε δημιουργήσει έναν ολόκληρο θεσμό για το Ελαιόλαδο. Πως ξεκίνησε αυτή η ιδέα;
Εκεί εμπλακήκαμε κοινωνικά, από την εποχή που αποφασίσαμε να φτιάξουμε την περιουσία της Μαρίας (σ.σ. της συζύγου του), η οποία μέχρι τότε είχε ρημάξει. Με τον καιρό οργανώσαμε μια πανελλήνια γιορτή Ελιάς και λαδιού, η οποία ξεκίνησε πριν από επτά περίπου χρόνια και σήμερα πλέον έχει γιγαντωθεί και ταξιδεύει σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, προκειμένου με αυτό τον τρόπο, να προβάλλουμε όχι μόνο το λάδι αλλά το σύνολο των αγροτικών προϊόντων της Λακωνίας. Ο θεσμός αυτός πέτυχε γιατί έγινε την κατάλληλη στιγμή και όλοι οι φορείς – αλλά και ο απλός κόσμος – την προσπάθεια αυτή, τη στήριξαν από την αρχή.

Πως πήρατε την απόφαση, ν’ ασχοληθείτε με τις βιολογικές καλλιέργειες, εξειδικεύοντας ουσιαστικά κατά κάποιο τρόπο την αγάπη σας, για τα προϊόντα της γης;
Είχαμε την τύχη να ξεκινήσουμε αυτό μας το εγχείρημα, εκ του ασφαλούς. Δεν το είδαμε ποτέ βιοποριστικά. Αυτό από μόνο του, ήταν μια τεράστια πολυτέλεια Ήταν μια επένδυση με αρκετά μεγάλο κόστος άρα λοιπόν αφού δεν μπήκαμε ούτε για μια στιγμή στη λογική που σου προανέφερα, έπρεπε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Δεν ενδιαφερθήκαμε ποτέ να μπούμε στην αγορά με μεγάλες ποσότητες λαδιού, απλά αυτό που κάναμε θέλαμε πρώτα από όλους, να ευχαριστεί εμάς τους ίδιους.
Όπως λοιπόν όταν δουλεύουμε  ένα σήριαλ θέλουμε αυτό να είναι το καλύτερο το ίδιο ακριβώς συνέβη και με τις βιολογικές μας καλλιέργειες.     

Το Ελαιόλαδο πάντως αποτελεί έναν από τους βασικούς οικονομικούς πυλώνες και για την οικονομία της Κρήτης, χωρίς ωστόσο το προϊόν αυτό – αν και εξαιρετικής ποιότητας – να έχει κατακτήσει στα ράφια του υπόλοιπου κόσμου, τη θέση που πραγματικά του αξίζει…
Αυτό συμβαίνει σχεδόν με το σύνολο των Ελληνικών προϊόντων. Ο τρόπος διαχείρισης τους, είναι πλημμελής. Δεν μπορεί τα Ιταλικά λάδια να έχουν κατακτήσει την αγορά και τα δικά μας να βρίσκονται ακόμη στη θέση που είναι σήμερα. Οφείλουμε βέβαια ν’ αναγνωρίσουμε πως έχουν γίνει – και ένα παραπάνω εδώ στην Κρήτη – κάποια ουσιαστικά βήματα (όπως π.χ. ο Αγροτικός Αύγουστος) για την καλύτερη προώθηση των προϊόντων, αλλά σίγουρα υπάρχει ακόμη πάρα πολύς δρόμος μπροστά μας. 

Με δεδομένο ότι έχετε καταφέρει όλα αυτά τα χρόνια ν ¨ακουμπάτε¨ μέσα από τις δουλειές που κάνετε τον…¨παλμό¨ του κόσμου, θα μπορούσατε να βοήσετε σε μια ενδεχόμενη προσπάθεια που θα γίνει σε μέλλοντα χρόνο από τους τοπικούς μάς φορείς για την καλύτερη δυνατή προώθηση του κρητικού Ελαιολάδου έτσι ώστε αυτή να γίνει μ’ έναν πολύ πιο συντονισμένο και δυναμικό τρόπο;
Ασφαλώς, μέσα στο πλαίσιο των χρονικών μου δυνατοτήτων σίγουρα θα μπορούσα. Μπορώ να σου πω, πως το επιθυμώ κιόλας να γίνει κάτι τέτοιο. Και στη Λακωνία, δεν ασχολήθηκα με το λάδι από ανάγκη αλλά καθαρά και μόνο από κέφι. Από κέφι στη συνέχεια ασχολήθηκαν με την προσπάθεια που ξεκινήσαμε και οι υπόλοιποι φορείς και φτάσαμε το θεσμό που προανέφερα, εκεί που το φτάσαμε.    

Στοιχεία από το χαρακτήρα του καλλιεργητή Μανούσου Μανουσάκη, ¨περνάνε¨ στο σκηνοθέτη Μανούσο. Ο ένας ¨ρόλος¨ δηλαδή, επηρέαζε τον άλλο…;   
Όταν βρίσκεσαι στο χωράφι, καταλαβαίνεις το πραγματικό μέγεθος των πραγμάτων, αντιλαμβάνεσαι την αληθινή τους αξία…Στην πόλη περπατάς στο δρόμο και νομίζεις πως είσαι ο απόλυτος άρχων. Μέσα στο χωράφι καταβαίνεις ποιο είναι το πραγματικό μέγεθος του ανθρώπου, μέσα στον παράδεισο που μας χάρισε ο Θεός, για να ζήσουμε και που εμείς τον καταστρέφουμε…Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την ιστιοπλοΐα η οποία είναι μια ακόμη μεγάλη μου αγάπη. Όταν βρίσκεσαι στη θάλασσα, εσύ ο αέρας και το κύμα, πάλι καταλαβαίνεις το πραγματικό σου μέγεθος. Υποσυνείδητα λοιπόν για ν απαντήσω και στην ερώτησή σου, σίγουρα περνάνε κάποια στοιχεία, από τον ένα χαρακτήρα στον άλλο. Οι γνώσεις και τα ερεθίσματα που έχεις, αποτυπώνονται στη συνέχεια και σε αυτά που αποφασίζεις να κάνεις, είτε στην προσωπική είτε στην επαγγελματική σου ζωή..

Μανούσος Μανουσάκης – Οικογένεια – καριέρα… μια σχέση ζωή!

Από τον τρόπο που μιλάτε από την αρχή της κουβέντας μάς και κυρίως μέσα από τον διαρκή πληθυντικό που χρησιμοποιείτε όταν αναφέρεστε σε πράγματα που σχετίζονται με τη ζωή σας, εύκολα μπορεί να καταλάβει κάποιος πως είστε λάτρης του θεσμού της οικογένειας. Το γεγονός πως εδώ και πάρα πολλά χρόνια δουλεύετε μαζί με τη σύζυγό σας, δεν λειτούργησε ποτέ αρνητικά στην πορεία του γάμου σας;
Έχουμε την ευκαιρία ναι μεν να δουλεύουμε μαζί, αλλά ουσιαστικά δεν βρισκόμαστε στο ίδιο εργασιακό περιβάλλον. Η Μαρία είναι στο γραφείο και εγώ στο γύρισμα. Βλεπόμαστε ουσιαστικά κάποιες λίγες μόνο ώρες, το βράδυ. Αν είμαστε μαζί από το πρωί μέχρι το βράδυ, δεν ξέρω αν θα κράταγε ο γάμος μάς αλλά  αυτό είναι μια άλλη ιστορία…(γέλια).

Ποιο ήταν το στοιχείο που ¨κράτησε¨ αυτό το γάμο στο πέρασμα του χρόνου;
Ένα στοιχείο που συντηρεί αυτόν το γάμο, είναι ότι τσακωνόμαστε δημιουργικά…(γέλια ).

Δηλαδή…;
Δεν υπάρχει εξειδίκευση σε αυτό που σας λέω, πρέπει να το παρακολουθήσετε! Στον επόμενο τσακωμό, θα σας καλέσουμε…(γέλια παρατεταμένα).

Πως είναι σε επαγγελματικό επίπεδο και τα δυο μέλη ενός ζευγαριού, να παλεύουν με κοινό σκοπό, κοινό στόχο;
Η Μαρία έχει το οικονομικό και εγώ το καλλιτεχνικό μέρος της δουλείας μας. Κάνει αν προτιμάτε την άχαρη δουλειά, τη δουλειά των…χαρακωμάτων! Δεν περνάει καθόλου από το μυαλό μου, το θεωρώ απόλυτα φυσικό. Είναι μια απόλυτα φυσιολογική κατάσταση και έτσι την αντιμετωπίζουμε και οι δυο.

Εκτός από τη σύζυγό σας, περιστασιακά δουλεύετε μαζί και με το γιο σας;
Όντως…Όταν νιώθω ότι αυτό που κάνω, ταιριάζει και στο δικό του ύφος, τον καλώ να κάνει τη μουσική στις δουλειές που ετοιμάζω. Σε καμία όμως περίπτωση η επαγγελματική σχέση που έχω μαζί του, δεν μοιάζει με την αντίστοιχη που έχω με τη Μαρία.

Με ποιον από τους δυο είσαστε περισσότερο αυστηρός;
Με το Μανόλη…Γενικότερα πάντως με όποιον κι αν συνεργάζομαι, έχω στο μυαλό μου την εικόνα του προϊόντος που ¨θέλω¨ και αυτό ζητάω να πάρω. Αυτό δεν διαφοροποιείται στην περίπτωση του Μανόλη επειδή είναι γιος μου και ενδεχομένως να είμαι και περισσότερο απαιτητικός από αυτόν…

Η οικογένεια Μανουσάκη, διαθέτει σε γενικότερο επίπεδο ¨καλλιτεχνική φλέβα¨…Μαθαίνω πως και η κόρη σας, έχει αυτό το…¨μικρόβιο¨!
Η Δέσποινα έχει σπουδάσει video art και γλυπτική στις Η.Π.Α.  και έχει αποφασίσει για όσο διάστημα μπορέσει, να ζήσει στη Νέα Υόρκη. Δεν μας έχει δοθεί η ευκαιρία κυρίως λόγω απόστασης να συνεργαστούμε μαζί και περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθούν τελικά τα πράγματα εκεί και για την ίδια.

Σας…ιντριγκάρει το γεγονός μιας πιθανής συνεργασίας και με την κόρη σας;
Βεβαίως…Στον τομέα που και αυτή μπορεί να προσφέρει στη δουλειά μας, σίγουρα θα μου άρεσε. Αν και το αντικείμενό της δεν άπτεται πολύ του δικού μας, σίγουρα σε κάποιους τομείς όπως π.χ. στα σκηνικά, θα μπορούσαμε να δουλέψουμε και μαζί. Είναι γενικότερα ένα ικανότατο παιδί και έχει μια ¨ματιά¨ πολύ διαφορετική. 

Μανούσος Μανουσάκης – Το πάθος του για την τηλεόραση…

Έχοντας γευθεί δεκάδες πολύ μεγάλες επιτυχίες στην τηλεοπτική σας διαδρομή όλα αυτά τα χρόνια, θα μπορούσατε να πείτε πως έχετε ξεχωρίσει κάποιους από τους σημαντικότερους ¨σταθμούς¨ της…
Το μόνο που θα μπορούσα να ξεχωρίσω, είναι η επόμενη δουλειά.. Η δουλειά που δεν έχει γίνει ακόμα, με αυτήν μόνο μπορεί να είναι ερωτευμένος ένας σκηνοθέτης.

Το γεγονός ότι ο κόσμος στις περισσότερες δουλειές που του έχετε παρουσιάσει έχει ταυτιστεί σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο με τους χαρακτήρες που υποδύονται πολλοί από τους ήρωες σας, πως σας κάνει να αισθάνεστε;
Πανευτυχή…

Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που οδηγούν έναν σκηνοθέτη στο να αγγίζουν οι ήρωες του, τις ευαίσθητες χορδές του κοινού;
Ο σκηνοθέτης δεν είναι ένας άνθρωπος που ζει μέσα σε μια γυάλα. Συμμετέχει στα όσα διαδραματίζονται γύρω του, ζει στην πραγματικότητα και δεν είναι αποκομμένος από αυτήν. Οτιδήποτε κι αν κάνεις σε οποιονδήποτε χώρο, δεν μπορείς παρά να μην επηρεάζεσαι από την κοινωνία που υπάρχει γύρω σου. Αυτή σε καθοδηγεί…

Η επαναλαμβανόμενη όλα αυτά τα χρόνια επιτυχία που σημειώνουν οι δουλειές σας, σημαίνει και επιπλέον βάρος στους ώμους σας κυρίως όταν πρόκειται να κάνετε την επιλογή του επόμενου ¨βήματος¨;
Έξτρα φορτίο μπορεί να δημιουργήσει μια αποτυχία, όχι η επιτυχία. Αυτό θα ήταν η μεγάλη αγωνία, αν είχα την μια αποτυχία μετά την άλλη. Ούτως ή άλλως έχεις αγωνία όταν πρόκειται να κάνεις κάτι καινούργιο και περιμένεις από τον κόσμο να το κρίνει. Ο κόσμος όμως είναι σοφός, δεν ξυπνάει και δεν κοιμάται κάποιος βλέποντας σόνι και καλά, οτιδήποτε κι αν του προσφέρεις. Αν δεν του αρέσει απλώς αλλάζει κανάλι. Δεν μαντρώνεται ο κόσμος.

Πολλοί υποστηρίζουν πως η εικόνα που παρουσιάζει πλέον στις μέρες μας η Ελληνική τηλεόραση, δεν είναι η καλύτερη δυνατή…
Το ποσοστό του καλού και του κακού σε οποιοδήποτε είδος μαζικής τέχνη, είναι αντίστοιχο. Αν μπαίναμε στη διαδικασία να διαβάσουμε όλους τους τίτλους των βιβλίων που εκδίδονται ετησίως στη χώρα μας ή αν παρακολουθούσαμε όλες τις παραστάσεις που ανεβαίνουν στο θέατρο, αυτό θα διαπιστώναμε. Στην τηλεόραση υπάρχει η ¨πολυτέλεια¨ πως μέσα σε δυο εβδομάδες κάνοντας ένα ζάπινγκ, μπορούμε να την παρακολουθήσουμε όλη. Να δούμε και να κρίνουμε τις ακριβώς δείχνει 24ώρες το 24ωρο, κάτι που δεν μπορούμε να κάνουμε με κανένα άλλο μέσο.  

Να το θέσω λίγο διαφορετικά…Τι φταίει και έχουν συγκεντρωθεί τόσες – κατά κοινή ομολογία –   παραγωγές χαμηλού επιπέδου, στην τηλεόραση οι οποίες ωστόσο ¨κάνουν¨ τα απαραίτητα για την πορεία τους… ¨νούμερα¨;
Φταίει ο κακός θεατής που βλέπει άκριτα τα πάντα. Το πιο απλό πράγμα που έχουμε να κάνουμε όταν κάτι δεν μας αρέσει, είναι να κλείσουμε την τηλεόραση, να πάρουμε πέντε φίλους μας και να πάμε σε μια ταβέρνα, να πιούμε ένα κρασάκι…

Στην καριέρα σας όλα αυτά τα χρόνια, έχετε συνεργαστεί με πάρα πολύ μεγάλα ονόματα του χώρου αλλά έχετε δημιουργήσει παράλληλα και πολύ μεγάλους πρωταγωνιστές τους οποίους εσείς… ¨ανακαλύψατε¨ και τους εμπιστευθήκατε στα πρώτα τους βήματα. Πως γίνεται αυτή η διαδικασία της επιλογής;
Δεν ταξινομείται λογικά αυτό. Είναι η αύρα που σου δημιουργεί κάποιος όταν μπαίνει μέσα στο γραφείο σου, εκείνη την πραγματικά άχαρη στιγμή που έρχεται να διαγωνιστεί για έναν ρόλο. Η … σύμπτωση αν ¨χαρακτηριολογικά¨ ταιριάζει σε αυτό που ψάχνεις, οι μικρές κινήσεις του, η λάμψη που έχει στο βλέμμα του. Όλα παίζουν το ρόλο τους.

Έχετε πει ποτέ σε κάποιον από αυτούς τους νέους ηθοποιούς που έρχονται στο γραφείο σας ότι θα γίνει… ¨μεγάλος¨ καλλιτέχνης;
Δεν τολμάω ποτέ να πω σε κάποιον ότι θα γίνει μεγάλος ηθοποιός. Δεν φτάνει μόνο το ταλέντο, θέλει μια άλλου είδους διεργασία η οποία εξαρτάτε 100% προσωπικά από το πως θα διαχειριστεί κάποιος τις ευκαιρίες που θα του δοθούν. 

Είπατε παραπάνω πως το πιο σημαντικό έργο για έναν σκηνοθέτη, είναι το…επόμενο. Αυτή την ώρα κάτι τέτοιο υπάρχει στα πλάνα σας;
Ναι…Είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα σε όλους τους τομείς, το οποίο μπορεί και να μην γίνει ποτέ. Αφορά την Ελληνική Μυθολογία. Θεωρώ πως είμαστε ίσως ο μοναδικός λαός που δεν έχουμε φτιάξει έργα, τα οποία να μιλάνε για το παρελθόν μας. Σκεφτόμαστε λοιπόν, αν μας δοθεί η ευκαιρία να δείξουμε στον κόσμο το ποιοι είμαστε, από ξεκινάει ο Ελληνισμός και πως γενικότερα αναπτύχθηκαν σε μια τόσο μικρή χώρα όλες αυτές οι ¨ιδέες¨ που έχουν γίνει οι σημαίες όλων των λαών.

Μανούσος Μανουσάκης – ΚΑΙ…ΜΙΑ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ.

Θέλω κλείνοντας τη συνέντευξη να ¨γυρίσουμε¨ για λίγο στο θέατρο. Γιατί κ. Μανουσάκη τα Χανιά ενώ έχουν θεατρόφιλο κοινό, δεν διαθέτουν αντίστοιχης ποιότητας θεατρικούς χώρους;
Έγκειται καθαρά στην πολιτική και στην κρατική μέριμνα. Πρέπει να πιέσουμε στα Χανιά, την τοπική αυτοδιοίκηση, τους βουλευτές και όλους τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς, να διεκδικήσουν την υλοποίηση αυτής της ιδέας. Το Ωδείο ενώ είναι μια πάρα πολύ ζεστή αίθουσα ,είναι μικρή. Η Ανατολική Τάφρος πάλι, είναι ένα παράπηγμα το οποίο ωστόσο εξυπηρετεί με επάρκεια τον σκοπό του. Ο Απόλλωνας όμως που έγινε Σούπερ Μάρκετ, εκεί δεν θα μπορούσε η πολιτεία να χαρακτηρίσει το κτίριο διατηρητέο; Έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές Χανιωτών μέσα σε αυτόν το χώρο. Αυτό βέβαια για να είμαστε δίκαιοι, συμβαίνει και σε άλλες περιοχές. Δεν είναι πρόβλημα μόνο των Χανίων.

O Μανούσος Μανουσάκης έδωσε την συνέντευξη το Νοέμβριο του 2008