Αντώνης Τσαπατάκης: «Η ζωή μπορεί να ζήσει μέσα από τους ζωντανούς»

Αντώνης Τσαπατάκης: «Η ζωή μπορεί να ζήσει μέσα από τους ζωντανούς»

Αντώνης Τσαπατάκης: «Η ζωή μπορεί να ζήσει μέσα από τους ζωντανούς»

Παραολυμπιονίκης  κολύμβησης, εν ενεργεία αθλητής. Συγγραφέας παιδικών βιβλίων και τα τελευταία χρόνια πραγματοποιεί ομιλίες  ή «συνομιλίες», όπως  προτιμάει να τις αποκαλεί,στα  σχολειά σε θέματα τροχαίων ατυχημάτων.Αναφέρεται στη δύναμη της ψυχής και «στο πόσο πολύ μπροστά μπορεί αυτή να σε πάει».

Στην πρώτη μας επικοινωνία τον ρώτησα, εάν μπορώ να χρησιμοποιώ τον όρο ΑμεΑ  (Άτομα με Αναπηρία ) ή ΑμΕΑ  (Άτομα με Ειδικές Ανάγκες  ΑμΕΑ) με διόρθωσε.

Προτιμώ το «Άνθρωποι με διαφορετικό τρόπο ζωής». 

Ο όρος ΑμεΑ είναι για εμένα λίγο ξεπερασμένος,είναι μια διαφοροποίηση,που δεν μου αρέσει.Όλοι  οι άνθρωποι είναι ίσοι και ισάξιοι.Δεν υπάρχει καμία διαφορά.Η μόνη διαφορά που μπορεί να υπάρχει, σε οποιοδήποτε άνθρωπο, όχι μόνο σε ανθρώπους με κάποια διαφορετική ανατομία, είναι ότι όλοι ζούμε με διαφορετικό τρόπο.Έτσι υπάρχουν κάποιοι που κινούνται και με διαφορετικό τρόπο, για αυτό επιλέγω, να αναφέρομαι σε άτομα που κινούνται με διαφορετικό τρόπο ή άτομα που ζουν με διαφορετικό τρόπο.Εφόσον εξελίσσεται η ανθρωπότητα, πρέπει να  εξελίσσονται και οι λέξεις, διότι οι λέξεις  είναι αυτές που δίνουν την ενεργεία,είναι αυτές που σε προτρέπουν να αλλάξεις και να προχωρήσεις.

Πλέον οδηγείς και μάλιστα το ειδικά διαμορφωμένο CH-R της TOYOTA, πόσο έχει διευκολύνει την καθημερινότητά σου ;

O τρόπος μετακίνησης των ανθρώπων, που κινούνται με διαφορετικό τρόπο, είναι κάτι που απελευθερώνει  τη ζωή τους,κάτι που κάνει τη ζωή τους πιο εύκολη. Χάρη στη TOYOTA και στο ειδικά διαμορφωμένο αυτοκίνητο, που μου παρέχει ως χορηγία για τα επόμενα τρία χρονιά στη την προσπάθεια μου στους ερχόμενους παραολυμπιακούς αγώνες,έχει γίνει η ζωή μου πιο εύκολη.Είναι το μέσο για να πάω στις προπονήσεις μου,στις  ομιλίες ,στις ανθρωπιστικές δράσεις και στη διασκέδαση μου.Παράλληλα είμαι πολύ ευχαριστημένος, που οδηγώ ένα αυτοκίνητο, που κινείται κυρίως  με οικολογικό τρόπο,είναι υβριδικό ,χρησιμοποιεί την ηλεκτροκίνηση κατά το ήμισυ και έτσι βάζω και γω ένα λιθαράκι ενάντια στη κλιματική αλλαγή.Ευχαριστώ πάρα πολύ την ΤΟΥΟΤΑ για αυτή τους τη παροχή.

Πόσo αυτόνομος μπορείς να είσαι στις μετακινήσεις σου;

Η αυτονομία στο να κινείσαι απαιτεί κάποια διαμόρφωση για τους ανθρώπους που κινούνται με διαφορετικό τρόπο, παρ’ όλα αυτά η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ, που μπορεί να κάνει τη ζωή μου και τη ζωή όλων μας ακόμα πιο αυτόνομη και ακόμα πιο εύκολη.

Πριν λίγο καιρό συμμετείχες  στο βίντεο για τη προβολή της εγκατάστασης ράμπας, για τους ανθρώπους που κινούνται διαφορετικά, σε παραλία στα Κουφονήσια. Μία δράση τόσο απλή και τόσο σπουδαία.

Μια ακόμα παρέμβαση του ανθρώπου πάνω στην αυτονομία των ανθρώπων,που κινούνται με διαφορετικό τρόπο είναι αυτή η ιδιοκατασκευή,μίας εταιρείας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών, η οποία άφορα στην πρόσβαση των ατόμων αυτών στη θάλασσα. Είναι μια ειδικά διαμορφωμένη ράμπα πάνω στην οποία βρίσκεται ένα κάθισμα, το οποίο διευκολύνει την πρόσβασή τους.Τη τοποθέτησή της ανέλαβε η εταιρεία σε συνεργασία με την Εθελοντική Ομάδα Αιγαίου με την οικονομική βοήθεια χορηγιών.Με τη προβολή  του εθελοντισμού αυτού μέσω social media φάνηκε ,ότι παραδειγματίστηκαν και πολλοί άλλοι για το νησί τους. Είμαι πολύ χαρούμενος, γιατί αποδείχθηκε για ακόμα μια φορά πως όταν ο άνθρωπος ενώνεται μπορεί να γίνει μια γροθιά, που μπορεί να καταστείλει όλους όσους και όλα όσα εναντιώνονται στην αυτονομία της ζωής του ανθρώπου.Ελπίζω και του χρόνου να βοηθήσω και εγώ και όποιος άλλος θελήσει, κάθε παράλια και κάθε περιοχή  στη χώρα μας να γίνει προσβάσιμη σε όλους.Ήδη πολλοί φίλοι και επιχειρηματίες, έχουν επικοινωνήσει μαζί μου, ώστε να βοηθήσουν οικονομικά στην κατασκευή προσβάσιμων εγκαταστάσεων σε παραλίες της χώρας μας.

Πιστεύεις ότι η πλειοψηφία των πολιτών είναι ευαισθητοποιημένοι προς τους ανθρώπους με κινητικά και όχι μόνο προβλήματα ;

Οι πολίτες μιας χωράς είναι αυτοί που κάνουν τη ζωή εύκολη για τους άλλους, γιατί ακόμα και αν δεν υπήρχε καμιά υποδομή,που να κάνει την πρόσβαση πιο εύκολη, αν υπήρχαν άνθρωποι ενημερωμένοι και με την κατάλληλη παιδεία, για να αντιληφθούν, αυτή τη συνισταμένη της ζωής, ίσως να μην είχαμε την ανάγκη να μιλάμε για προσβασιμότητα και υποδομές. Σκεφτείτε πόσο πιο εύκολη θα γινόταν η ζωή των ανθρώπων με διαφορετικό τρόπο κίνησης, αν δεν υπήρχαν παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω σε πεζοδρόμια ή σε θέσεις  ειδικά για αυτούς.Είμαστε ευαισθητοποιημένοι ως ένα βαθμό, όμως όχι τόσο ώστε να κάνουμε αυτή τη χωρά προσβάσιμη. Αυτό προσπαθώ να αναδείξω με τις δράσεις μου και με τη βοήθεια εθελοντικών ομάδων.Πρώτα από όλα έχει σημασία η ευαισθητοποίηση του πολίτη ,μετά τον πολίτη έρχονται τα έργα.  

Ο ΒΟΑΚ της Κρήτης,από την οποία και  κατάγεσαι, αποτελεί αιώνια εκκρεμότητα;Πριν λίγο καιρό έγιναν δηλώσεις από τον Υφυπουργό Υποδομών & Μεταφορών κ. Κεφαλογιάννη.

Όποτε οδηγώ σε αυτόν τον δρόμο το μυαλό μου μνημονεύει αυτομάτως θανατηφόρα τροχαία σε αυτό το οδικό δίκτυο. Είναι ανεξίτηλες  οι μνήμες, που σημάδεψαν κάθε στροφή, κάθε ευθεία και κάθε αφύλακτο κίνδυνο, που διατρέχουν ακόμα και πεζοί ,που πρέπει να τον διασχίσουν σε κάποιες τουριστικές περιοχές που τυγχάνει να διαπερνά. Μνήμες ,όχι μόνο σε εμένα ,αλλά και σε κάθε γηγενή. Δράσεις για την ενημέρωση σε όλους για την επικινδυνότητα του δικτύου αυτού, πολλές και στις περισσότερες πήραν μέρος και εγώ αλλά το αποτέλεσμα κανένα.Άκουσα, όμως,τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού Κ.Μητσοτάκη και του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κ.Καραμανλή, μέσω του Υφυπουργού Μεταφορών  και Υποδομών Γ. Κεφαλογιάννη για την επίσπευση των μελετών, που θα οδηγήσουν στην αποκατάσταση του δικτύου τον ερχόμενο Οκτώβριο.Ευελπιστώ στο να λήξει επιτέλους αυτό το σίριαλ τρόμου.Σε αυτό το σημείο να επισημάνω ότι η αποκατάσταση του οδικού δικτύου στη χώρα μας αλλά και η κατασκευή  σημαντικών υποδομών, θα λειτουργήσει ως θετικός παράγοντας για την αύξηση του Τουρισμού, καθώς η Ελλάδα θα κριθεί ασφαλή και προσβάσιμη χώρα για τους επισκέπτες.

Ποια προβλήματα στα ΜΜΜ θα επισήμανες;

Το πρόβλημα κοιτάζοντας την μεγάλη εικόνα είναι η παλαιότητα των μέσων (λεωφορεία κτλ). Αν υπάρξει ανανέωση του στόλου,όλα θα γίνουν πιο ασφαλή, πιο προσβάσιμα και κυρίως πιο οικολογικά.

Καλοκαίρι, μηχανές ,ανεμελιά,πολλά ατυχήματα-δυστυχήματα .Τι θα συμβούλευες τους νέους ;

Δεν είναι η εποχή που προτρέπει σε ανεμελιά, όπως είπατε αλλά κυρίως η παιδεία του Έλληνα οδηγού και πεζού. Αυτό όμως που θα πρότεινα στον οποιοδήποτε, νέο ή πρεσβύτερο, είναι να σκεφτεί ,ότι όλοι είμαστε εν δυνάμει θύματα τροχαίου,με όλες τις συνέπειες αυτού. Και η χειρότερη συνέπεια είναι να χάσουν κάποιους αγαπημένους τους ή να τους βλέπουν χάνονται μέρα με την μέρα πάνω σε ένα κρεβάτι, που κρατιούνται μέσω κάποιων μηχανημάτων και αλήθεια δεν ξέρω ποιο είναι πιο βάναυσο.Προτρέπω όλους, λοιπόν τους πολίτες να αγαπήσουν την ζωή και το κράτος θα έρθει με την σειρά του αρωγός στην ζωή. «Η ζωή μπορεί να ζήσει μέσα από τους ζωντανούς».

ομιλητής στην εκδήλωση Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2019 στο Ζάππειο

Σε ευχαριστώ πολύ Αντώνη Τσαπατάκη ,μου έμαθες πολλά.

Συνέντευξη στην Φούσκα Τσαπαλιάρη Ειρήνη

transportationgr.gr