Κρήτη: Ποινική ρήτρα για να μην φύγουν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι από τη δουλειά

Κρήτη: Ποινική ρήτρα για να μην φύγουν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι από τη δουλειά

Σοβαρές καταγγελίες για παραβατική και παράτυπη συμπεριφορά των ξενοδόχων κάνουν λόγο εκπρόσωποι του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου. Παράτυπες “ποινικές ρήτρες”, δηλωμένους εργαζόμενους στο εξωτερικό ενώ εργάζονται στην Ελλάδα και συμπεριφορές που εντάσσονται στο φαινόμενο του εργασιακού εκφοβισμού είναι μερικές από τις καταγγελίες που διαμορφώνουν ένα προβληματικό τοπίο μεταξύ εργαζομένων, δηλαδή μισθωτών, και εργοδοτών.

Οι καταγγελίες αυτές βρίσκονται στο “μικροσκόπιο” της Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία αναμένεται να αναλάβει δράση τις επόμενες ημέρες, με τους εκπροσώπους του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου να υποστηρίζουν πως κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να αισθάνεται φόβο ή ανησυχία, αλλά θα πρέπει να προβαίνει σε καταγγελίες μέσω των συνδικάτων που ανήκει.

H έλλειψη εργασιακού προσωπικού είναι μεγάλη στις ξενοδοχειακές μονάδες, με τα στοιχεία να δείχνουν 30% περισσότερη έλλειψη στα ξενοδοχεία της Κρήτης σε σχέση με πέρυσι.

Στα πλαίσια αυτά, υπογράφηκε και η τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία κηρύχθηκε ως γενικώς υποχρεωτική πριν λίγες εβδομάδες, με σκοπό να προσφέρει ελκυστικά κίνητρα στους εργαζόμενους. Ωστόσο, φαίνεται πως οι συμπεριφορές των ξενοδόχων αλλά και των προϊσταμένων συνεχίζουν και αποτελούν ένα μόνιμο πρόβλημα.

Όπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών ν. Ηρακλείου Νεκτάριος Μωυσάκης, το φαινόμενο της λεκτικής παραφροσύνης, που κάνει αισθητή την παρουσία του από πέρυσι, έχει ενισχυθεί.

«Δυστυχώς, ζούμε τον εργασιακό εκφοβισμό στο μεγαλείο του. Εργαζόμενοι γίνονται θύματα λεκτικής και αντισυναδελφικής συμπεριφοράς. Το πρόβλημα του εργασιακού εκφοβισμού είναι αρκετά μεγάλο στο Ηράκλειο και στην Κρήτη γενικότερα», είπε.

Ωστόσο, το πρόβλημα δε σταματάει εκεί. Ο κ. Μωυσάκης, μιλώντας αποκλειστικά στο neakriti.gr σημείωσε πως από φέτος έχουν ξεκινήσει δύο πρακτικές φαύλες, που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Ξενοδοχειακές μονάδες δηλώνουν τους εργαζομένους τους ότι δουλεύουν στο εξωτερικό, αλλά στην πραγματικότητα δουλεύουν στην Ελλάδα. Αυτό, όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου, πραγματοποιείται στα πλαίσια μιας προσπάθειας να μειωθεί το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταθέσει.

«Φέτος, βλέπουμε μία προσπάθεια από 3-4 ξενοδοχειακούς ομίλους, που οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες βρίσκονται στο εξωτερικό, να έχουν δηλώσει τους εργαζόμενούς τους στο εξωτερικό αν και δουλεύουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, Έλληνες πολίτες που δουλεύουν στα ξενοδοχεία του Ηρακλείου είναι δηλωμένοι εργασιακά σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό γίνεται καθώς οι ξενοδόχοι θέλουν να μειώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν. Και ρωτάω εγώ υπεύθυνα: Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι ξενοδόχοι να προσελκύσουν προσωπικό να εργαστεί; Η Επιθεώρηση Εργασίας το γνωρίζει. Έχει κάνει εμπεριστατωμένη έρευνα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πραγματοποιήσει μηνύσεις», σημείωσε.

Τα φετινά προβλήματα… δεν έχουν τέλος. Δεν είναι μόνο οι παραπάνω συμπεριφορές αυθαιρεσίας, αλλά και η στάση κάποιων ξενοδοχείων να προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα και χαρτιά, τα οποία επιβάλλουν “ποινικές ρήτρες”, ως ένα εργαλείο ώστε ο εργαζόμενος να μη φύγει από τη μέση της τουριστικής περιόδου.

Είναι ανυπόστατες, καταγγέλλει ο κ. Μωυσάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων εξηγεί: «Υπάρχουν 6-7 ξενοδοχεία του Ηρακλείου, όπου οι ξενοδόχοι προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα για ποινικές ρήτρες. Η “ποινική ρήτρα” δεν υπάρχει στον ξενοδοχειακό χώρο, παρά μόνο στα δημόσια έργα, όπου οι εργολάβοι είναι υποχρεωμένοι να φέρουν εις πέρας ένα έργο μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Αυτή είναι η ποινική ρήτρα. Στα ξενοδοχεία δεν υπάρχει και, δυστυχώς, πολλοί ξενοδόχοι το έχουν εργαλειοποιήσει, με σκοπό να αποφευχθεί περαιτέρω και ενδεχόμενη μείωση του εργασιακού προσωπικού. Για να γίνει πιο κατανοητό το πρόβλημα, υπάρχουν ξενοδόχοι που ζητούν από τους εργαζομένους τους 5.000 ευρώ σε περίπτωση που αποχωρήσουν πριν τη λήξη της τουριστικής περιόδου. Καταδικαστέα πράγματα».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου, Νίκος Κοκολάκης, υπογράμμισε ότι «οι καταγγελίες για εργοδοτική παραβατικότητα είναι πολλές. Υπάρχουν αρκετές ατασθαλίες από την πλευρά των εργοδοτών. Η κακή συμπεριφορά, η μη συνέπεια με την τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας έχουν δημιουργήσει ένα διαβρωμένο κλίμα. Εμείς θα πραγματοποιούμε συνεχείς παρεμβάσεις, με σκοπό να θίξουμε τα “κακώς κείμενα”, αλλά και να ευαισθητοποιούμε τους εργαζομένους. Εμεί είμαστε, πέρα από συνδικαλιστές, εργαζόμενοι και θα προσπαθούμε ανά πάσα στιγμή να πιέζουμε σε συνεργασία με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε να εφαρμόζεται στο ακέραιο η εργατική νομοθεσία».

«Όσο δε γίνονται έλεγχοι, η εργοδοτική αυθαιρεσία θα βασιλεύει»

Παρέμβαση για την εργοδοτική αυθαιρεσία και νέα φαινόμενα που αμαυρώνουν το εργασιακό τοπίο στις ξενοδοχειακές μονάδες έκανε ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιος Βοργιάς.

Ο κ. Βοργιάς ξεκαθάρισε πως η παραβατικότητα είναι έντονη, ενώ υποστήριξε δημόσια πως τόσο το ΕΚΗ όσο και τα εργατικά συνδικάτα θα προασπίσουν την αξιοπρέπεια των εργαζομένων.

«Η εντατικοποίηση της εργασίας φέρνει πολλά προβλήματα παραβατικής συμπεριφοράς. Η παραβατικότητα είναι αρκετά μεγάλη και θεωρώ πως η κύρια αιτία είναι η υποστελέχωση της Επιθεώρησης Εργασίας. Όσο οι μηχανισμοί της Επιθεώρησης Εργασίας είναι υποστελεχωμένοι, τόσο η εργοδοτική αυθαιρεσία και παραβατικότητα θα είναι μεγάλη. Ως Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου στεκόμαστε απέναντι στην αυθαιρεσία και παραβατικότητα. Οι εργαζόμενοι, εφόσον πέφτουν θύματα παραβατικής συμπεριφοράς, θα πρέπει να το καταγγέλλουν είτε στα συνδικάτα είτε στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, κι εμείς εγγυόμαστε πως θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προασπίσουμε τα δικαιώματα και την αξιοπρέπειά τους εντός του εργασιακού τους χώρου», δήλωσε ο κ. Βοργιάς.

neakriti.gr