Δρόμοι καρμανιόλες των Χανίων και σημεία σκοτώστρες στον ΒΟΑΚ

Δρόμοι καρμανιόλες των Χανίων και σημεία σκοτώστρες στον ΒΟΑΚ

Πραγματογνώμονας τροχαίων ατυχημάτων “δίνει” δρόμους και οδηγούς – Ποιά είναι η συχνότερη αιτία τροχαίων ατυχημάτων στα Χανιά και τον ΒΟΑΚ – Η ευθύνη των οδηγών, τι πρέπει να προσέχουν

Λίγο πριν τη λήξη του προηγούμενου έτους πεζός στα Χανιά βρήκε φρικτό θάνατο όταν παρασύρθηκε από διερχόμενο αγροτικό όχημα. Λήγες ημέρες μετά, στο κατώφλι του νέου έτους, ένα πολύνεκρο τροχαίο δυστύχημα στον ΒΟΑΚ, στο ύψος της Αγίας Πελαγίας βύθισε στο πενθος δύο οικογένειες.

Δύο διαφορετικά ως προς τις αιτίες που τα προκάλεσαν, θανατηφόρα ατυχήματα, με κοινό παρανομαστή τον προβληματισμό ως προς το πώς θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.

Ποιοί είναι οι κύριοι παράγοντες που οδηγούν σε ένα τροχαίο ατύχημα, τι πρέπει να προσέχουν οι οδηγοί, ποια είναι τα σημεία καρμανιόλες στα Χανιά και στον ΒΟΑΚ και πώς θα πρέπει να προσαρμόζουν την συμπεριφορά τους ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης.

Συνομιλήσαμε με τον πραγματογνώμονα τροχαίων ατυχημάτων Αντώνη Καλαμαρίδη, ο οποίος εδώ και 12 χρόνια έχει δει και έχει “αναλύσει” δεκάδες περιστατικά τροχαίων στα Χανιά και τον ΒΟΑΚ, και με βάση την δική του εμπειρία στους δρόμους, μας δίνει τις δικές του απαντήσεις ως “ειδικός”, στα παραπάνω ερωτήματα.

Η συχνότερη αιτία ατυχημάτων στα Χανιά

Ο πιο σημαντικός κατά τη γνώμη μου λόγος για τον οποίο γίνονται τα ατυχήματα εκτός πόλης είναι η ταχύτητα. Τα ατυχήματα εντός πόλης γίνονται λόγω της ελλιπούς προσοχής.

Τα τροχαία ατυχήματα οφείλονται κυρίως στην οδηγική συμπεριφορά των οδηγών οι οποίοι δεν ρυθμίζουν την ταχύτητά τους σύμφωνα με τις συνθήκες που επικρατούν στο δρόμο. Πχ όταν κινούμαστε σε δρόμο με στροφές, όταν κινούμαστε σε δρόμο ολισθηρό, όταν οι καιρικές συνθήκες είναι πολύ κακές, όπως ήταν και στο ατύχημα που συνέβη στην Αγ. Πελαγία, όταν ο δρόμος είναι με λακκούβες, όταν κινούμαστε μέσα από κατοικημένη περιοχή. Ο κάθε οδηγός πρέπει να προσαρμόζεται και να οδηγάει σύμφωνα με τις συνθήκες που επικρατούν στο δρόμο που βρίσκεται. Άλλη οδηγική συμπεριφορά πρέπει να έχει κάποιος αν κινείται σε μια μεγάλη εθνική οδό, άλλη αν είναι σε ένα επαρχιακό δρόμο και άλλη όταν είναι στην εθνική οδό, τον δικό μας ΒΟΑΚ.

Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου που δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν από τους οδηγούς

Ο οδηγός θα πρέπει να κινείται σύμφωνα με τις συνθήκες του οδοστρώματος, σύμφωνα με το αυτοκίνητό του και σύμφωνα με τους επιβάτες που έχει μέσα. Όλα αλλάζουν στο αυτοκίνητο.

Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου αλλάζει όταν δεν είναι σωστά συντηρημένο και ανάλογα με πόσους επιβάτες έχει. Άλλο να έχει μέσα 100 κιλά βάρος και άλλο να έχει 400. Σίγουρα αλλάζει η συμπεριφορά, ούτε στρίβει σωστά, ούτε φρενάρει σωστά ούτε συμπεριφέρεται σωστά στο δρόμο. Ένα αυτοκίνητο κινείται διαφορετικά με ένα και διαφορετικά όταν έχει 4-5 επιβάτες. Αλλάζει τελείως η συμπεριφορά του, γίνεται άλλο αυτοκίνητο στο δρόμο. Θέλει διαφορετικό τρόπο οδήγησης.

Δρόμοι και σημεία καρμανιόλες στα Χανιά

Μέσα στην πόλη των Χανίων το πρόβλημα είναι γενικό και από έλλειψη φωτισμού, από ελλιπή σηματοδότηση και από κακό οδόστρωμα. Κακοτεχνίες στους δρόμους, ελλιπής σηματοδότηση, φωτισμός είναι ο δεύτερος παράγοντας πρόκλησης τροχαίων.

Τα βλέπουμε στο δρόμο του Βαμβακόπουλου, στο δρόμο των Μουρνιών, στη λεωφόρο Σούδας. Στην Ηγουμένου Γαβριήλ επίσης που περνάνε καθημερινά εκατοντάδες αυτοκίνητα και εκεί γίνονται συνέχεια ατυχήματα. Στον συγκεκριμένο δρόμο, αυτός που κατεβαίνει και έχει προτεραιότητα, πρέπει να προσέχει και να κόψει την ταχύτητά του, ώστε να δώσει την ευκαιρία στον άλλο που θα κάνει λάθος, να μην γίνει ατύχημα. Επίσης οδηγοί παρκάρουν όπου θέλουν, σε ακατάλληλα σημεία και δεν υπάρχει καλή ορατότητα σε αυτόν που βγαίνει.

Επίσης μπορείτε να δείτε πχ τον δρόμο των Μουρνιών που είναι στην κεντρική είσοδο των Χανίων, είναι ένας δρόμος γεμάτος λακκούβες, κακοτεχνίες και αν κάνει κάποιος δέκα εκατοστά λάθος στο οδήγημά του έχει πέσει μέσα στο χαντάκι. Το βλέπουμε πολύ συχνά.

Αν περάσετε βράδυ από τον κόμβο του Γαλατά, τον κόμβο των Μουρνιών τον κόμβο της Σούδας βλέπεις ότι ο φωτισμός είναι ελλιπής. Στον κόμβο του Γαλατά, στο ρεύμα προς Χανιά, δεν ξέρεις πώς να στρίξεις και πώς να κατευθυνθείς. Στον κόμβο των Καλυβών και εκεί είναι πολύ δύσκολος κόμβος. Αν κάποιος δεν γνωρίζει τον δρόμο δεν ξέρει που να πάει.

Τα επικίνδυνα κομμάτα του ΒΟΑΚ

Στον ΒΟΑΚ υπάρχουν πάρα πολλά κομμάτια δύσκολα, ειδικά από το Φόδελε ως το Ηράκλειο, εκεί που αδειάζουν τα απορριμματοφόρα του δήμου Ηρακλείου, όλες οι στροφές εκεί είναι θανατηφόρες. Το οδόστρωμα είναι χάλια, γλιστράει πάρα πολύ. Είναι τόσο επικίνδυνο ώστε μπορεί ένας οδηγός να παίρνει στροφή με κανονική ταχύτητα και πραγματικά το αυτοκίνητο να του γλιστρήσει. Εκεί είναι φορές που πραγματικά δεν φταίει ο οδηγός και φταίει αποκλειστικά το οδόστρωμα.

Ο ΒΟΑΚ είναι απαράδεκτος και ειδικά σε εκείνο το κομμάτι είναι χάλια. Τμηματικές παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ δεν θα λύσουν το πρόβλημα, είναι προσωρινές . Και κόμβος να γίνει πχ στην Αγ. Πελαγία θα μειώσει τα τροχαία αλλά και πάλι θα γίνονται ατυχήματα. Αν δεν αλλάξει ο ΒΟΑΚ όπως πρέπει, από το Καστέλι ως την άλλη πλευρά της Κρήτης, δεν πρόκειται να μειωθούν αποτελεσματικά τα τροχαία της Κρήτης. Μακάρι να προλάβουμε να το δούμε να γίνεται αυτό το έργο, με τους ρυθμούς που προχωρά.

Σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων αν φτιαχτεί ο ΒΟΑΚ – Το παράδειγμα άλλων εθνικών οδών

Σε όλη την Ελλάδα το εχουμε δει, ότι μετά που φτιάχτηκε ο δρόμος Αθήνα – Θεσσαλονίκη ή Αθήνα – Πάτρα, μειώθηκαν πάρα πολύ και τα τροχαία ατυχήματα. Πρώτο θέμα στις ειδήσεις κάθε Δευτέρα πριν μερικά χρόνια ήταν οι νεκροί, 20 – 30 νεκροί μέσα στο Σαββατοκύριακο. Μετά που φτιάχτηκαν οι δρόμοι και έγιναν τα διόδια, μειώθηκαν πολύ τα τροχαία και τα θανατηφόρα ατυχήματα. Πίσω επίσης από τα τροχαία δεν είναι μόνο οι νεκροί που βλέπουμε. Φανταστείτε πόσοι άνθρωπο μένουν με μόνιμες αναπηρίες, πόσοι άνθρωποι ταλαιπωρούνται στα νοσοκομεία για μήνες , χρόνια ή για την υπόλοιπή τους ζωή.

Ρισκάρεις τη ζωή σου αν κινείσαι πεζός εκτός του κέντρου των Χανίων

Μόνο στο κέντρο των Χανίων μπορούν να περπατήσουν πεζοί, δεν μπορούν πέρα από το κέντρο. Να φύγεις δηλαδή να πας στους Αγίους Αποστόλους, που το κάνουν πολλοί, ρισκάρεις τη ζωή σου. Να φύγεις από εδώ, από την Αναγνώστου Γογονή να πας μέχρι τον κόμβο των Μουρνιών με τα πόδια, ξανά ρισκάρεις τη ζωή σου.

Δεν υπάρχει τίποτα, δεν φτιάχνουν τους δρόμους όπως πρέπει, το ελληνικό δημόσιο δεν προσέχει τους πολίτες τους όπως θα έπρεπε, δεν τους βοηθάει και έχουμε όλα αυτά τα πράγματα.

Ο ρόλος του “φτηνού” αυτοκινήτου στην πρόκληση ατυχήματος – Ολέθριο το “άσε θα το φτιάξω αργότερα”

Ένας άλλος παράγοντας που ευνοεί τα ατυχήματα είναι η κακή συντήρηση των οχημάτων, ιδιαίτερα στα φθαρμένα ελαστικά, στα φθαρμένα αμορτισέρ, τα φθαρμένα φρένα, στην ευστάθεια του αυτοκινήτου που κάποιοι δεν επισκευάζουν στα αυτοκινητά τους γιατί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα. Όλα αυτά είναι πράγματα που έχουν σημασία γιατί ένα τροχαίο έχει να κάνει με την ανθρώπινη ζωή.

Αυτό δεν το σκέφτονται οι οδηγοί, λέει άστο και αργότερα θα το επισκευάσω. Είμαι ιδιοκτήτης συνεργείου – ηλεκτρολογείου αυτοκινήτων στη Λεωφόρο Μουρνιών και βλέπω καθημερινά αυτήν την αντιμετώπιση των οδηγών που δεν επισκευάζουν τα αυτοκίνητά τους. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Όταν χρειαστείς από το αυτοκίνητο να σε βοηθήσει αυτό θα σε προδώσει εφόσον δεν είναι συντηρημένο όπως πρέπει.

Τα πολύνεκρα ατυχήματα δεν τα βλέπετε με ακριβά αυτοκίνητα και καλοσυντηρημένα και τζιποειδή. Τα πιο πολλά ατυχήματα είναι με μικρά αυτοκίνητα και τα πιο πολλά έχουν φθαρμένα ελαστικά και γενικά προβληματικά οχήματα.

Από το 2004 μέχρι το 2009 δούλευα σε οδική βοήθεια και είχα πάει σχεδόν σε όλα τα ατυχήματα που είχαν σημειωθεί βράδυ και σε όλα που ήταν θανατηφόρα. Αυτό που είδα ήταν ότι σχεδόν όλα τα ατυχήματα ήταν από υπερβολική ταχύτητα, από λάθος εκτίμηση του δρόμου και του οδοστρώματος ενώ συνήθως τα ατυχήματα της νύχτας περιέχουν μέσα αλκοόλ.

Πάρα πολλά τα περιστατικά που θυμάμαι και τα θανατηφόρα που είδα στα 5 χρόνια. Αυτό που έχω να πω ότι όλα αυτά τα χρόνια, μόνο μια κοπέλα είχε σκοτωθεί και ήταν σε ένα μεγάλο αυτοκίνητο τύπου τζιπ και αυτό γιατί ήταν χωρίς ζώνη και κοιμόταν στο κάθισμα του συνοδηγού. Όλα τα υπόλοιπα ήταν θανατηφόρα ατυχήματα με αυτοκίνητα της σειράς, των 3000 – 5000 ευρώ, μικρά οχήματα.

Όπως και να είναι, το καλό αυτοκίνητο σε προστατεύει πάρα πολύ. Γνωρίζω πολλούς γονείς οι οποίοι έχουν οικονομική άνεση και μπορούν ή στερούνται κάποια πράγματα και κοιτάζουν τα αστέρια που έχουν τα αυτοκίνητα στον τομέα της ασφάλειας και δεν θέλουν απλά να βρουν ένα αυτόκίνητο 2000-3000 ευρώ να μάθει το παιδί τους να οδηγάει. Πρέπει να βοηθήσουμε τα νέα παιδιά, εμείς περάσαμε από αυτήν την ηλικία, άλλα μυαλά είχαμε τότε, άλλα τώρα.

Η αλλαγή στη στάση των οδηγών μπορεί να μειώσει στο μισό τα ατυχήματα μέσα στην πόλη των Χανίων

Γενικά η γνώμη είναι ότι και μέσα στην πόλη αν ο καθένας που έχει προτεραιότητα σε ένα σταυροδρόμι και έχει ο άλλος στοπ, πρόσεχε και πατούσε λίγο το φρένο και έκοβε ταχύτητα, τα ατυχήματα μέσα στην πόλη θα ήταν ακριβώς τα μισά. Επειδή έχουμε προτεραιότητα, δεν σημαίνει ότι περνάμε εντάξει θα σταματήσει ο άλλος. Όμως ο άλλος οδηγός μπορεί να είναι αφηρημένος, μπορεί να μην έχει καλή ορατότητα κτλ. Δεν θα πάθουμε κάτι με το να κόψουμε ταχύτητα και να προβλέψουμε η να αποτρέψουμε μην γίνει κάποιο ατύχημα.

Συμβουλή στους οδηγούς

Θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή στους οδηγούς και να τους παρακαλέσω να μην οδηγούν όταν έχουν καταναλώσει αλκοόλ γιατί τα αντανακλαστικά μας μειώνονται σε τρομερό βαθμό, νομίζουμε ότι μπορούμε να οδηγήσουμε ενώ πραγματικά δεν μπορούμε. Μέσα στην πόλη να προσέχουμε πάρα πολύ και να φανταστούμε ότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να μας πεταχτεί παππούς, γιαγιά , παιδάκι. Όπου έχουμε προτεραιότητα σε διασταυρώσεις με σήμα stop η σε πράσινο με κόκκινο φανάρι, ας μειώσουμε την ταχύτητα και ας περάσουμε σημειωτόν θα γλιτώσουμε πάρα πολλά ατυχήματα. Οι οδηγοί να φοράνε κράνος, ζώνες ασφαλείας και να μην μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο. Αν αυτά τα πράγματα γίνονται θα ελαττωθούν πάρα πολύ και τα τροχαία ατυχήματα.

Αν υπήρχε η παιδεία που πρέπει να υπάρχει από την παιδική ηλικία όλα θα ήταν διαφορετικά. Βλέπουμε πώς τρέχουν στην εθνική οδό και έχουν μέσα τα παιδιά τους και βλέπουν. Όταν ένα παιδάκι 5 χρονών βλέπει τον μπαμπά του και πηγαίνει στην εθνική με 150 χλμ τι θα κάνει όταν μεγαλώσει. Το ίδιο ακριβώς. Όταν βλέπει τον μπαμπά του στο μηχανάκι χωρίς κράνος τι θα κάνει μετά. Το ίδιο. Όταν μιλάει στο κινητό;

Είναι πολύ σημαντικό το θέμα της παιδείας που δυστυχώς δεν την έχουμε αλλά αυτό είναι ένα θέμα που μαστίζει την κοινωνία μας γενικά.

flashnews.gr