Σε πλήρη εξέλιξη είναι πλέον το έργο οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ στο τμήμα Κίσσαμος-Χανιά. Η τοποθέτηση των ειδικών κολωνακίων επί του οδοστρώματος έχει ξεκινήσει από την πλευρά των Χανίων και κινείται ήδη στα πρώτα χιλιόμετρα προς Κίσσαμο.
Ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η συγκεκριμένη παρέμβαση είναι πανομοιότυπη με τη μέθοδο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που χρησιμοποιήθηκε στην εθνική οδό Πατρών-Πύργου. Το ypodomes.com επισκέφθηκε και οδήγησε κατά μήκος του άξονα για να διαπιστώσει τις αλλαγές τις οποίες έγιναν.
Ο υφιστάμενος δρόμος διαθέτει 1+1 λωρίδες κυκλοφορίας συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Η παρέμβαση έχει ως στόχο τον δραστικό περιορισμό των τροχαίων και κυρίως των θανατηφόρων δυστυχημάτων.
Πως γίνεται όμως η παρέμβαση; Αρχικά έχουμε στρώση νέου αντιολισθηρού ασφαλτοτάπητα. Στο μέσον του οδοστρώματος καρφώνονται ειδικού διαμετρήματος κολωνάκια τα οποία διαχωρίζουν αρχικά τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας διαμορφώνοντας ένα ορατό πεδίο κίνηση ανά κατεύθυνση.
Πλέον σε όλο το μήκος του δρόμου που έχει προχωρήσει δεν μπορεί κάποιος να κάνει επικίνδυνη προσπέραση στο απέναντι ρεύμα λόγω ακριβώς της ύπαρξης των κολωνακίων.
Επίσης αναγκαστικά περιορίζεται η ταχύτητα των οχημάτων καθώς κινούνται με βάση την κάθε φορά ταχύτητα που αναπτύσσει το προπορευόμενο όχημα. Αυτό δημιουργεί πολλές φορές ανασχέσεις και μικρές ταχύτητες.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό, κάθε λίγα χιλιόμετρα δημιουργείται μια δεύτερη λωρίδα ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Ο ρόλος της δεύτερης λωρίδας είναι να δίνει τη δυνατότητα στους οδηγούς να πραγματοποιούν με ασφάλεια προσπέραση σε φορτηγά, αγροτικά ή άλλα ι.χ. οχήματα. Ουσιαστικά αυτή η δυνατότητα εναλλάσσεται μεταξύ των ρευμάτων κυκλοφορίας.
Αυτή η σημαντική παρέμβαση όχι μόνο σώζει ζωές, σε ένα δρόμο που είναι διαβόητος για τα θανατηφόρα ατυχήματα του, αλλά δημιουργεί και μια αίσθηση ασφάλειας στους οδηγούς, τους επιβάλλει μια πιο σωστή οδηγική συμπεριφορά στον δρόμο και αλλάζει μαζί την εικόνα της περιοχής.
Πλέον στο τμήμα του ΒΟΑΚ που έχουν ολοκληρωθεί τα έργα, ο άξονας παρά την παλαιότητα του, μοιάζει πλέον σύγχρονος, λειτουργικός και ασφαλής. Η εικόνα του πριν τις παρεμβάσεις με την εικόνα του μετά είναι σαν να οδηγείς σε “άλλο δρόμο”. Να επισημανθεί ότι με παρόμοιες παρεμβάσεις στην Πατρών-Πύργου τα θανατηφόρα δυστυχήματα σχεδόν εκμηδενίστηκαν μεταμορφώνοντας έναν διαβόητο δρόμο-καρμανιόλα. Τα έργα πραγματοποιούνται από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βάσει εντολής από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ για την εκτέλεση των συγκεκριμένων παρεμβάσεων.
Οι ενστάσεις του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης
Σε σχέση με το έργο αναβάθμισης του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά σε αυτοκινητόδρομο, το ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης έχει εκφράσει μέσω ανακοίνωση ενστάσεις για την διαβούλευση της μελέτης.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται πως δεν έλαβαν τον πλήρη φάκελο της ΜΠΕ του έργου καθώς επίσης το ΤΕΕ δεν κλήθηκε να συμμετάσχει και να διατυπώσει τις απόψεις του στη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης η οποία πραγματοποιήθηκε στις 28-08-2025.
Στη συνέχεια προχωρά σε αναλυτικό σχολιασμό τμημάτων της μελέτης και καταλήγει σημειώνοντας πως:
“Το ΤΕΕ κατόπιν της αναλυτικής επεξεργασίας, τεκμηρίωσης και εξειδίκευσης επί του υλικού που περιλαμβάνεται στον φάκελο της ΜΠΕ που τέθηκε υπό διαβούλευση, διατυπώνει επιφυλάξεις για τις επιπτώσεις της επιλογής της προτεινόμενης χάραξης ως προς το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον. Επισημαίνεται ότι η προτεινόμενη χάραξη διέρχεται πλησίον (εντός της ζώνης των 1000μ) από 47 οικισμούς και εντός των οικισμών Νωπήγεια και Καλυδωνία και ότι για τις ανάγκες του έργου θα απαιτηθεί η χρησιμοποίηση υλικών επιχωμάτων της τάξεως των 1.409.000μ3, ασφαλτικών, υλικών οδοστρωσίας καθώς και υλικών επένδυσης πρανών και η απόθεση πλεοναζόντων υλικών της τάξεως των 770.000μ3.
Κατά μήκος, δε, του άξονα της προτεινόμενης χάραξης περιλαμβάνονται ορύγματα συνολικού μήκους τουλάχιστον 1700μ (με μέγιστο ύψος ορύγματος περί τα 20μ και μήκους ορύγματος τα 221μ) και επιχώματα συνολικού μήκους τουλάχιστον 3000μ (με μέγιστο ύψος επιχώματος περί τα 23μ και μήκους επιχώματος 869μ)”.