Χανιά: Αντί για «ΒΟΑΚ χωρίς διόδια» έρχονται… διόδια χωρίς ΒΟΑΚ (video)

Οι προειδοποιήσεις του ΤΕΕ τδΚ για τη σύμβαση παραχώρησης
Χανιά: Αντί για «ΒΟΑΚ χωρίς διόδια» έρχονται… διόδια χωρίς ΒΟΑΚ (video)

Το αίτημα των Κρητικών για έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο χωρίς διόδια, στην πράξη μετατρέπεται σε… προκαταβολικά διόδια χωρίς δρόμο, με βάση την ανάγνωση του τεχνικού κόσμου ως προς το περιεχόμενο της σύμβασης των 318 σελίδων που διέπει την μελέτη – κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ και η οποία δόθηκε στην δημοσιότητα αφού υπεγράφη ενώ αναμένεται να κυρωθεί την επόμενη εβδομάδα από τη Βουλή.

Σε σειρά προειδοποιήσεων – επισημάνσεων προχωρά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος τμήμα δυτικής Κρήτης (ΤΕΕ – τδΚ) με το πρόεδρο της διοικούσας επιτροπής Βασίλη Κοντεζάκη και τον πρόεδρο της αντιπροσωπείας, Φώτη Καζάση να ζητούν διορθώσεις και κυρίως κατάργηση του άρθρου για τα «διόδια εξοικείωσης» που θα επιβληθούν 12 μήνες μετά την έναρξη της παραχώρησης, σε χρόνο που θα έχουν ολοκληρωθεί μόνο ορισμένες άμεσες παρεμβάσεις.

Στο μεταξύ, αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι ο κόμβος του Γαλατά δεν συμπεριλαμβάνεται στα σημεία όπου θα γίνουν οι άμεσες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας, παρότι το τροχαίο με τους τρεις νεκρούς νέους τον περασμένο Αύγουστο, ήταν η αφορμή για τις σχετικές πρωθυπουργικές εξαγγελίες στην ΔΕΘ!

O κ. Κοντεζάκης, ξεκίνησε την τοποθέτησή του επισημαίνοντας ότι η Σύμβαση Παραχώρησης είναι ένα κείμενο 318 σελίδων το οποίο δόθηκε στην δημοσιότητα αφού υπεγράφη η σύμβαση, σημειώνοντας ότι “παρά το τετελεσμένο των διαδικασιών, ευελπιστούμε ότι μπορούν να γίνουν κάποιες διορθώσεις καθώς αυτή η σύμβαση δεν είναι απλώς ένα γραφειοκρατικό, εξειδικευμένο και σύνθετο έντυπο αλλά είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του έργου και στην πράξη αφορά άμεσα τις ζωές μας”.

Όπως σημείωσε, ο παραχωρησιούχος (δηλαδή ο ανάδοχος) θα έχει περιθώριο περί τα 5 χρόνια σύνολο να ολοκληρώσει την πρώτη φάση των έργων, που θα είναι:

  • Οι παρακάμψεις των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
  • οι κόμβοι περιμετρικά των αστικών κέντρων καθώς και

τα τμήματα

  • Βρύσες-Ατσιπόπουλο
  • Αμάρι-Σκαλέτα και
  • Φόδελε-Λινοπεράματα.

Επίσης εντός των 12 πρώτων μηνών θα πρέπει να ολοκληρώσει μελέτες και έργα που αφορούν τις επεμβάσεις οδικής ασφάλειας στο υφιστάμενο δίκτυο των τμημάτων Σούδα-Γεωργιούπολη και Σκαλέτα-Φόδελε ενώ σχετικά με την οδική ασφάλεια του υφιστάμενου δρόμου, απουσιάζει η πρόβλεψη στα βελτιωτικά έργα οδικής ασφάλειας που απαιτούνται στον θανατηφόρο κόμβο Γαλατά Χανίων.

  • Μόλις ολοκληρωθούν οι παραπάνω πρώτες επεμβάσεις, ή σε κάθε ένα από αυτά που θα ολοκληρώνεται, ο Παραχωρησιούχος θα εγκαταστήσει στα σημεία αυτά τους προσωρινούς (λεγόμενους και μετωπικούς ή πλευρικούς) σταθμούς διοδίων. Δηλαδή θα έχουμε κατά κάποιο τρόπο «προκαταβολικά διόδια» χωρίς ουσιαστικά να έχουμε ακόμα νέο ΒΟΑΚ, τα οποία μάλιστα η Σύμβαση περιγράφει ατυχώς ως «διόδια εξοικείωσης» των χρηστώνΘα μπορούσε η επιλογή αυτή να είχε αποφευχθεί, μην ξεχνάμε ότι η μεγάλη καθυστέρηση του Ελληνικού Κράτους να προχωρήσει σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο έχει στοιχίσει ήδη αρκετά στους Κρητικούς, και σε χρήμα και σε ζωές.
  • Εντός των 5 ετών που προαναφέρθηκαν, ο Παραχωρησιούχος σε συνεργασία με το Υπουργείο, θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις τελικές μελέτες και να έχουν συντελεστεί από μεριάς του Κράτους οι Απαλλοτριώσεις, ώστε να απελευθερωθούν τα απαλλοτριούμενα ακίνητα και να ξεκινήσουν τα μεγάλα τμήματα του έργου. Φυσικά εδώ τίθεται ένας μεγάλος προβληματισμός και δημιουργείται μεγάλη επισφάλεια του έργου, αφού οι Απαλλοτριώσεις ήδη έχουν καθυστερήσει χαρακτηριστικά και υπάρχει κίνδυνος ο εργολάβος να μην μπορεί να ξεκινήσει τα έργα στις προκαθορισμένες ημερομηνίες, αφού σίγουρα θα υπάρχουν προσφυγές και αντιδράσεις επι των απαλλοτριώσεων, σε ένα τέτοιο σενάριο ο εργολάβος θα εισπράττει σχετικές ρήτρες από το Ελληνικό Δημόσιο χωρίς να κάνει ουδεμία εργασία.
  • Μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των έργων και υπό την προϋπόθεση ενεργοποίησης του Εθνικού Δικτύου Διοδίων, θα καταργηθούν τα προαναφερόμενα διόδια εξοικείωσης και θα αντικατασταθούν από μόνιμα.
  • Περιμετρικά των αστικών κέντρων προβλέπονται απαλλαγές από τα διόδια για τα μικρά οχήματα που όμως εξαιρούν τους  πολίτες της ενδοχώρας που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες τους στα κέντρα των Δήμων,  θέμα που πρέπει επίσης να επανεξεταστεί.
  • Η σύμβαση προβλέπει τα λεγόμενα ως σκιώδη διόδια, τα οποία θα είναι πρακτικά ένα καπέλο της τάξεως 64,62% επιπλέον του ποσού που θα πληρώνει ο κάθε χρήστης, το οποίο ποσό θα καταβάλει το Ελληνικό Δημόσιο προς τον Παραχωρησιούχο ως αποζημίωση. Συγκεκριμένα τα διόδια που θα πληρώνει ο χρήστης θα προκύπτουν χιλιομετρικά και θα είναι 0,053 ευρώ ανά χιλιόμετρο, ο Παραχωρησιούχος θα εισπράττει όμως επιπλέον σκιώδη διόδια 0,034 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Άρα για παράδειγμα ο Παραχωρησιούχος θα εισπράττει για την διαδρομή ΧΑΝΙΑ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ με επιστροφή, περίπου 30 ευρώ και πλέον στο σύνολο, 18 ευρώ από τον χρήστη και 12 ευρώ περίπου από το Δημόσιο! Πρέπει να επισημάνουμε επίσης ότι κάθε 1η Ιανουαρίου ο Παραχωρησιούχος θα έχει το δικαίωμα να αναπροσαρμόζει τα διόδια, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον πολίτη…
  • Παρατηρείται και το εξής παράδοξο, να απουσιάζουν τα άκρως σημαντικά επεξηγηματικά προσαρτήματα, τα οποία σχετίζονται με το χρονοδιάγραμμα, με τα πλήρη οικονομικά στοιχεία του έργου, με την συγγραφή υποχρεώσεων των συμβαλλόμενων, με την σύμβαση λειτουργίας και συντήρησης του νέου ΒΟΑΚ και πολλά άλλα. Για να δώσω ένα παράδειγμα να αντιληφθείτε τι εννοώ: Όσον αφορά το κόστος του συγκεκριμένου έργου προκύπτει από τα γραφόμενα σε διάφορα σημεία ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα επιβαρυνθεί με 800 περίπου εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 200 εκατ. θα είναι από το Ταμείο Ανάκαμψης και το υπόλοιπο από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στο παραπάνω ποσό δεν υπολογίζονται τα ποσά που θα καταβάλλονται ως σκιώδη διόδια που αναφέραμε παραπάνω, ο Παραχωρησιούχος δε με την σειρά του θα συμβάλει με το ποσό 243 εκατ. ευρώ με δεδομένο ότι θα ενεργοποιηθεί και η προαίρεση Χανιά-Κίσαμος. Τα παραπάνω ποσά σταχυολογούνται από την Σύμβαση, αφού δεν καταγράφεται ένας συνολικός προϋπολογισμός ξεκάθαρος, επιμερισμένος και κατανοητός.

Το αξιοσημείωτο, τέλος, είναι ότι μετά το πέρας της κατασκευής, -η οποία με επιφύλαξη -θα διαρκέσει περί τα 10 έτη-, θα δημιουργηθεί μια μονομετοχική εταιρία, η οποία θα διαχειρίζεται και θα εκμεταλλεύεται το έργο μετά την αποπεράτωση και θα ανήκει αποκλειστικά στον παραχωρησιούχο ενώ την ίδια ώρα, το ελληνικό δημόσιο, όχι μόνο δεν θα συμμετάσχει στην διαχείριση ως μέτοχος έχοντας καταβάλει τόσα εκατομμύρια στην κατασκευή, αλλά θα συνεχίσει να καταβάλλει τα σκιώδη διόδια στον ιδιώτη!

Δείτε την τοποθέτηση του κ. Κοντεζάκη:

Από τη μεριά ο πρόεδρος της αντιπροσωπείας του ΤΕΕ τδΚ, Φώτης Καζάσης, αναφέρθηκε στην σειρά αντιπροτάσεων του φορέα που περιλαμβάνουν:

Α. Ειδική τιμολόγηση κατοίκων που δεν μπορούν να αποφύγουν τη χρήση του δρόμου σε καθημερινή βάση αλλά και σε χρήστες οχημάτων φιλικών προς το περιβάλλον ή για την αποφυγή συμφόρησης, στη βάση της ενσωμάτωσης σχετικής οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτή είναι μια κατευθυντήρια της ΕΕ που έπρεπε να έχει ενσωματώσει υποχρεωτικά η ελληνική Κυβέρνηση.

1. Το άρθρο 18.8.1 που αφορά στην επιβολή διοδίων τελών για τη χρήση του Αυτοκινητόδρομου μέσω της προσωρινής λειτουργίας μετωπικών σταθμών διοδίων (ΜΣΔ) κατά την Περίοδο Μελετών – Κατασκευών (Περίοδος Μερικής Λειτουργίας), πρέπει να καταργηθεί.

2. Στο άρθρο για δωρεάν χρήση συγκεκριμένων οχημάτων, μεταξύ κόμβων που προβλέπει το άρθρο 18.1.1 θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι κόμβοι Γαλατά και Απτέρων που είναι εκτός.

Β) Ως προς την υποχρέωση του παραχωρησιούχου μέσα σε 12 μήνες να ολοκληρώσει έργα και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας ήτοι στα τμήματα Σούδα – Γεωργιούπολη και Σκαλέτα – Φόδελε, να συμπεριληφθούν τα σημεία και όλα τα σημεία/τμήματα του τμήματος της προαίρεσης τα οποία έχουν εντοπιστεί ως περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας. Ενδεικτικά να αναφερθεί ότι το σημείο, πλησίον του ΑΚ Γαλατά, στο οποίο συνέβη πρόσφατα το πολύνεκρο τροχαίο δυστύχημα δεν συμπεριλαμβάνεται στα τμήματα στα οποία προβλέπεται από τη σύμβαση η υλοποίηση μέτρων οδικής ασφάλειας»

Ο τεχνικός κόσμος ζητά επίσης να ενεργοποιηθεί άμεση η προαίρεση για το Κίσσαμος – Χανιά  αλλά και να μη χαθεί η ευκαιρία ένα έργο α τεράστιας σημασίας για τα Χανιά και συγκεκριμένα την σύνδεση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με το Λιμένα Σούδας και τον Αερολιμένα Χανίων Ιωάννης Δασκαλογιάννης»  με την μελέτη του νέου κόμβου Σούδας: Παρά τις κατά καιρούς δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ότι μέχρι τις αρχές του 2023 θα κατατεθεί για περιβαλλοντική αδειοδότηση η μελέτη του έργου, περισσότερα από 2 χρόνια μετά δεν έχει υπάρξει ουδεμία επίσημη πληροφόρηση για την ωρίμανση των μελετών του.

Για το Χανιά – Κίσσαμος

Σύμφωνα με το άρθρο 15.7.1 της σύμβασης το Δημόσιο δικαιούται κατά την επέλευση της πρώτης δωδεκάμηνης επετείου της Ημερομηνίας Έναρξης Παραχώρησης να ασκήσει το εκ της παρούσης Σύμβασης Δικαίωμα Προαίρεσης, ήτοι να περιλάβει στο Έργο το Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά (περιλαμβανομένου και του Α/Κ ΒΟΑΚ της Οδού προς Α/Δ Χανίων).

Παρόλα αυτά μέχρι και σήμερα δεν έχει υπάρξει ουδεμία επίσημη πληροφόρηση για την ωρίμανση των μελετών του ενώ δεν έχει κατατεθεί προς διαβούλευση η ΜΠΕ του έργου. Θεωρούμε ότι δημιουργούνται συνθήκες επισφάλειας για την υλοποίηση της προαίρεσης δεδομένου και του χρονικού πλαισίου που προαναφέρθηκε αλλά και άλλων επιμέρους σημείων που πρέπει να εξεταστούν και μπορεί να απαιτήσουν αρκετό χρόνο και δαπάνες.

Ενδεικτικά αναφέρεται το άρθρο 13.3.6 σύμφωνα με το οποίο σε περίπτωση άσκησης εκ μέρους του Δημοσίου της προαίρεσης η μετατόπιση του δικτύου ΥΤ του ΑΔΜΗΕ στο Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά θα διενεργηθεί ως ακολούθως:

(α) Μελέτη και Επίβλεψη από τον ΑΔΜΗΕ,

(β) Κατασκευή από τον Παραχωρησιούχο,

(γ) Η δαπάνη βαρύνει το Δημόσιο.

Σε συνέχεια των παραπάνω πρέπει άμεσα να κατατεθεί σε διαβούλευση η ΜΠΕ του τμήματος της προαίρεσης μαζί με οτιδήποτε προβλέπεται από την υφιστάμενη σύμβαση και αφορά στην περιγραφή του τρόπου εκμετάλλευσής του.

zarpanews.gr

Chania Must See – What to See & Do in Chania, Crete

Explore Chania through local eyes. Chania Must See offers real experiences, not just a list of sights, for travellers who want more.

Δημοφιλή