Ο γύρος του κόσμου με κινητήρα τον… ήλιο

Ο γύρος του κόσμου με κινητήρα τον… ήλιο

ΓΕΝΕΥΗ Με επιτυχία δοκιμάστηκε χθες ένα αεροπλάνο όπως αυτό που το 2012 θα επιχειρήσει τον γύρο του κόσμου, κινούμενο αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια.

Στην παρθενική του πτήση, που διήρκεσε 90 λεπτά, το Solar Ιmpulse ανέπτυξε ταχύτητα 45 χλμ. την ώρα. Στόχος της τεχνικής ομάδας του ελβετού λάτρη της περιπέτειας Μπερνάρ Πικάρ ήταν να διαπιστώσει εάν το αεροσκάφος μπορεί να διατηρήσει σταθερή πορεία.

Πιλότος ήταν ο Μάρκους Σέρντελ, ο οποίος ανέβασε το αεροσκάφος στα 3.280 πόδια, προτού το κατεβάσει σιγά σιγά και το προσγειώσει απαλά σε στρατιωτικό αεροδρόμιο έξω από τη Γενεύη, αποσπώντας τα χειροκροτήματα των θεατών.

Το 1999, ο κ. Πικάρ ήταν συγκυβερνήτης της πρώτης πτήσης, χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς, του γύρου του κόσμου με αερόστατο με κυβερνήτη έναν εκκεντρικό πολυεκατομμυριούχο, τον Ρίτσαρντ Μπράνσον. « Υπάρχουν πράγματα που μπορεί να πάνε στραβά. Ενδεχομένως ένα τεχνικό πρόβλημα, βλάβη του κινητήρα ή άλλη βλάβη κάποιου μηχανήματος . Αλλά στην πρώτη πτήση όλα πήγαν θαυμάσια», δήλωσε χθες μετά την προσγείωση του Solar Ιmpulse ο κ. Πικάρ.

Το αεροσκάφος πραγματοποιούσε δοκιμαστικές πτήσεις από τον προηγούμενο Δεκέμβριο, αλλά ποτέ δεν είχε πετάξει σε ύψος μεγαλύτερο των δύο ποδών και δεν είχε διανύσει απόσταση μεγαλύτερη των 330 μέτρων. Για αργότερα εφέτος έχει προγραμματιστεί και μια νυχτερινή πτήση. Στη συνέχεια, με βάση τα αποτελέσματα των δοκιμών αυτών, θα κατασκευαστεί ένα νέο αεροσκάφος, το οποίο ελπίζεται ότι θα κάνει τον γύρο του κόσμου κινούμενο αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια.

Ο κ. Πικάρ και ο συγκυβερνήτης του Αντρέ Μπορσμπέργκ σχεδιάζουν να κάνουν τον γύρο του κόσμου πραγματοποιώντας ενδιάμεσες στάσεις για να αλλάζουν ρόλους και να ξεμουδιάζουν, αφού οι θέσεις τους στο πιλοτήριο είναι πολύ στριμωγμένες. Το ταξίδι αυτό θα χωριστεί σε πέντε φάσεις και το αεροσκάφος θα παραμένει ως και πέντε ημέρες κάθε φορά στον αέρα.

Οι πτήσεις με ηλιακή ενέργεια δεν είναι κάτι νέο, αλλά το σχέδιο του κ. Πικάρ για τον γύρο του κόσμου με ένα τέτοιο αεροσκάφος είναι το πιο φιλόδοξο ως σήμερα.

Το 1980, ένα πειραματικό, πολύ ελαφρύ ηλιακό αεροσκάφος, τύπου Gossamer Ρenguin, έκανε ορισμένες πτήσεις επίδειξης με έναν πιλότο. Ενα πιο εντυπωσιακό ηλιακό αεροσκάφος, το Solar Challenger, πέταξε με έναν πιλότο από τη Γαλλία στην Αγγλία το 1981, σε ένα ταξίδι που διήρκεσε πέντε ώρες.

Οι προσπάθειες αυτές θυμίζουν εκείνες που έγιναν πριν από τις πρώτες επανδρωμένες πτήσεις. Η αργή διαδικασία της απογείωσης θυμίζει τα πρωτοποριακά πειράματα των αδελφών Ράιτ, πριν από έναν αιώνα.

ΠΗΓΗ ΤΟ ΒΗΜΑ