Με τη χρηματοδότηση του έργου να καλύπτεται από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027, εθνικούς πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και τον παραχωρησιούχο, την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πέφτουν την Παρασκευή 9/5 οι υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης του κομβικού για τον ΒΟΑΚ, του κεντρικού τμήματος Χανιά – Χερσόνησος. Πρόκειται για το πλέον αναγκαίο για τη Μεγαλόνησο έργο, σε σχέση με την ασφάλεια των μεταφορών.
Ουσιαστικά η σύμβαση βάζει σε ρότα ενεργοποίησης το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της τρέχουσας δεκαετίας και ένα από τα μεγαλύτερα όλων των εποχών για τη χώρα μας με το κόστος να ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Η σημασία αλλά και ο συμβολισμός του έργου, που εδώ και χρόνια καρκινοβατεί μετά τις υπαναχωρήσεις από σχέδια και τα διάφορα σχήματα χρηματοδότησης είναι δεδομένη. Ήδη ο φόρος αίματος είναι δυσθεώρητος όπως και η ισχυρή αρνητική επίδραση στην ανάπτυξη της Κρήτης από την απουσία ενός επαρκούς δικτύου οδικών υποδομών από τη Δύση στην Ανατολή. Έτσι, για να σηματοδοτήσει την αλλαγή σελίδα στον τόπο καταγωγής του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης θα παραστεί στην τελετή στο Ηράκλειο, επικεφαλής πολυμελούς κυβερνητικού κλιμακίου.
Βέβαια, μετά την υπογραφή της σύμβασης αναμένεται να υπάρξουν κι άλλα στάδια εξελίξεων, καθώς μένει να γίνει η τελική χάραξη, οι μελέτες και βέβαια οι προσφυγές, οι οποίες όμως με νόμο έχουν αποσυνδεθεί με τα χρονικά ορόσημα των χρηματοδοτήσεων.
Εν τω μεταξύ, όπως έχει προαναγγελθεί για την μείωση των τροχαίων επί του ΒΟΑΚ, θα υλοποιηθεί ένα παράλληλο έργο οδικής ασφάλειας, με εκείνο που υλοποιήθηκε στο Πάτρα-Πύργος.
Το έργο
Με την έναρξη των κατασκευών, πάντως, το έργο εκτιμάται ότι θα διαρκέσει 48 μήνες. Μένει, πάντως, αυτό να επιβεβαιωθεί, καθώς οι ελλείψεις προσωπικού και οι προκλήσεις ενός τέτοιου έργου σε περιοχή, όπως η Κρήτη είναι πολλαπλές. Εξ’ ου και οι συζήτηση που έχει αναπτυχθεί για την ανάγκη μια εθνικής προσπάθειας για να τρέξει γρήγορα το όλο έργο μετά και την ολοκλήρωση των απαραίτητων οριστικών μελετών και των μελετών εφαρμογής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ως προαίρεση στην σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο μήκους 157 χιλιομέτρων υπάρχει και η αναβάθμιση του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων. Με αυτή την προσθήκη ο ΒΟΑΚ θα φτάσει περίπου τα 225 χιλιόμετρα σε μήκος δημιουργώντας έναν από τους μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας.
Και ο Δήμος Σητείας, όμως, μαζί με φορείς σύστησαν επιτροπή διεκδίκησης για το συγκεκριμένο αίτημα με στόχο να μπορέσει και αυτό το τμήμα να αναβαθμιστεί. Κατά πληροφορίες που έχουν γίνει γνωστές, ο πρωθυπουργός αναμένεται να παρουσιάσει την παράκαμψη της Παχειάς Άμμου, κάτι που θα ικανοποιήσει τα αιτήματα της Ανατολικής Κρήτης.
Το τμήμα από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία είναι μήκους περίπου 55 χιλιομέτρων και σήμερα εξυπηρετείται από την εθνική οδό που είναι κατασκευασμένη από την δεκαετία του 1970.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Σε σχέση με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος γίνεται λόγος για μήκος αυτοκινητοδρόμου 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
Επίσης προβλέπονται 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Το έργο του ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο νέο οδικό έργο στη χώρα που υλοποιείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ουσιαστικά «κλείνει» τα μεγάλα έργα υπεραστικών αξόνων της χώρας.
Ανεξάρτητος Μηχανικός είναι το σχήμα HILL Ιnternational, που είναι εταιρεία παροχής υπηρεσιών Project Management και Τεχνικού Συμβούλου στον ευρύτερο κατασκευαστικό τομέα.
Γιώργος Αλεξάκης